Zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia reklamy
Do wniosku należy dołączyć:
- Szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:5000 lub 1:100 sporządzony przez Wydział Gospodarki Nieruchomości, Geodezji i Kartografii Urzędu Miasta w Opolu;
- Pozytywna opinia wydana przez Architekta Miejskiego (Wydział Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Opola, plac Wolności 7-8);
- Kopia pozwolenia na budowę lub przyjęcie zgłoszenia wykonania robót budowlanych przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej;
- Projekt Reklamy:
- Projekt szaty graficznej
- Zwymiarowany schemat reklamy łącznie z konstrukcja i zamocowaniami oraz wyliczeniem jej powierzchni;
- Kopie dokumentów identyfikujących stronę (NIP, REGON, KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej);
- Pełnomocnictwo (jeżeli do załatwienia sprawy w imieniu Wnioskodawcy została upoważniona inna osoba);
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeżeli jest konieczna).
Warunki techniczne dla reklam
Lokalizowanie reklamy dopuszczalne jest wyłącznie w miejscach nie powodujących zakłócenia, w szczególności: ruchu pieszego, kołowego, wjazdu lub wyjazdu, ładu przestrzennego W związku z powyższym w celu zapewnienia zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego po umieszczeniu reklamy w pasie drogowym zostały wprowadzone następujące warunki techniczne:
- Nie dopuszcza się lokalizowania reklam w pasach rozdziału ulic dwujezdniowych, mostach, wiaduktach, na wysepkach i rondach
- Bezwzględnie wymagana minimalna odległość konstrukcji reklamowej
- dla reklam o powierzchni powyżej 1m2 – od krawędzi jezdni – 3 m
- dla reklam o powierzchni 1m2 – od krawędzi jezdni – 1 m
- dla słupów ogłoszeniowych wolna przestrzeń na chodniku 1,5 m
- Zalecana, minimalna odległość konstrukcji reklamowej:
- od skrzyżowania, przecznic, przejść dla pieszych, znaków drogowych, sygnalizatorów, innych reklam itp. 30 m
- od przystanku komunikacji miejskiej – 15 m
- od wjazdów/wyjazdów/ – 10 m
- Reklamy nie mogą mieć kształtów i kolorów tła znaków drogowych
- Nie dopuszcza się wkomponowywania symboli znaków drogowych w tło reklamy
- Nie dopuszcza się stosowania odciągów/np. linek
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
- Uchwała nr XIX/378/19 Rady Miasta Opola z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych;
- Zarządzenie nr OR-I.0050.651.2015 Prezydenta Miasta Opola z dnia 11 grudnia 2015 r. – Załącznik nr 1 – Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej;
- Uchwała nr XIII/199/19 Rady Miasta Opola z dnia 27 czerwca 2019 r.w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Opolu