ITS Opole – ważne informacje

15 lipca 2022

Miejski Zarząd Dróg w Opolu informuje, iż Wykonawca robót wykonał zasadnicze prace w ramach budowy systemu ITS Opole. W ramach inwestycji zmodernizowano sygnalizacje świetlne na 32 skrzyżowaniach i 14 przejściach dla pieszych. Na znacznej większości skrzyżowań i przejść dla pieszych zostały wymienione sterowniki oraz wprowadzono zmiany w organizacji ruchu.

Nowe programy sygnalizacji oraz wszelkie zmiany organizacji ruchu dla poszczególnych skrzyżowań zostały wprowadzone na podstawie   opracowanych i zatwierdzonych projektów Inżynierii Ruchu.

Wszystkie skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych objęte zadaniem działają w systemie akomodacyjnym acyklicznym ze sterowaniem nadrzędnym za pomocą specjalistycznego dedykowanego narzędzia informatycznego – system SCATS.

Podstawą działania systemów adoptowalnych na skrzyżowaniach jest detekcja pojazdów na poszczególnych pasach ruchu oraz pieszych i rowerzystów na wybranych przejściach dla pieszych i/lub przejazdach rowerowych.

Detekcja pieszych realizowana jest za pomocą przycisków, natomiast detekcja rowerzystów realizowana jest za pomocą radarów i/lub przycisków.

Detekcja samochodów na wszystkich pasach ruchu realizowana jest za pomocą pętli indukcyjnych umieszczonych w nawierzchni przed linią warunkowego zatrzymania oraz dodatkowo na wlotach bocznych i pasach lewoskrętów wlotów głównych za pomocą kamer wideodetekcji. Rozwiązanie takie jest ogólnie stosowane w nowoczesnych systemach sterowania i pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty.

Zastosowane rozwiązania wymagają jednak od kierowców odpowiedniego zachowania na drodze. Dojeżdżając do skrzyżowania należy zatrzymać się jak najbliżej linii warunkowego zatrzymania, w celu „najechania” na pętlę indukcyjną. Po najechaniu pojazdu na pętlę wysyła ona sygnał do sterownika sygnalizacji o konieczności realizacji fazy programu dla wybranego pasa ruchu.

Nieprawidłowe ustawienie samochodu na pasie ruchu (niezgodnie z przepisami o ruchu drogowym) może skutkować ominięciem fazy w programie sygnalizacji, a co za tym idzie brakiem otrzymania światła zielonego na danym pasie ruchu. Dotyczy to głownie wlotów bocznych i pasów lewoskrętów na wlotach drogi głównej.  Na załączonej fotografii przedstawiono lokalizację zabudowy pętli indukcyjnej.

Fot. 1 Lokalizacja zabudowy pętli indukcyjnej na pasie do jazdy na wprost

W nowo wybudowanych nawierzchniach pętle indukcyjne są niewidoczne i zlokalizowane pod warstwą ścieralną.

Dlatego też MZD zwraca się z gorącą prośbą o stosowanie się do przepisów o ruchu drogowym i zatrzymywanie pojazdów bezpośrednio przed linią warunkowego zatrzymania.

Jednocześnie informujemy, iż w okresie wakacyjnym będzie odbywać się kalibracja i optymalizacja działania systemu oraz odbiory poszczególnych wybudowanych elementów i podsystemów.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy oraz prosimy o bezpieczną i ostrożną jazdę.

Wykonaliśmy nowe nasadzenia w kilku lokalizacjach miasta

Wykonaliśmy nowe nasadzenia w kilku lokalizacjach miasta

Kilkadziesiąt nowych drzew pojawiło się w miejskiej przestrzeni. Zostały one posadzone w dziewięciu lokalizacjach. Nasadzenia były prowadzone w centrum Opola, jak i na obrzeżach miasta. Najwięcej, dwadzieścia sztuk zostało posadzonych przy drodze wojewódzkiej 454 w...

Na Róży Wiatrów po raz pierwszy pojawił się asfalt

Na Róży Wiatrów po raz pierwszy pojawił się asfalt

Pierwsze warstwy asfaltu są układane na budowanej drodze na ulicy Róży Wiatrów. Taka nawierzchnia pojawi się na ponad półkilometrowym odcinku. Asfalt jest układany dokładnie na 550 metrach drogi, co stanowi ponad 30 proc. jej długości. Na razie to dwie warstwy –...