Miejski Zarząd Dróg w Opolu informuje, iż Wykonawca robót wykonał zasadnicze prace w ramach budowy systemu ITS Opole. W ramach inwestycji zmodernizowano sygnalizacje świetlne na 32 skrzyżowaniach i 14 przejściach dla pieszych. Na znacznej większości skrzyżowań i przejść dla pieszych zostały wymienione sterowniki oraz wprowadzono zmiany w organizacji ruchu.
Nowe programy sygnalizacji oraz wszelkie zmiany organizacji ruchu dla poszczególnych skrzyżowań zostały wprowadzone na podstawie opracowanych i zatwierdzonych projektów Inżynierii Ruchu.
Wszystkie skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych objęte zadaniem działają w systemie akomodacyjnym acyklicznym ze sterowaniem nadrzędnym za pomocą specjalistycznego dedykowanego narzędzia informatycznego – system SCATS.
Podstawą działania systemów adoptowalnych na skrzyżowaniach jest detekcja pojazdów na poszczególnych pasach ruchu oraz pieszych i rowerzystów na wybranych przejściach dla pieszych i/lub przejazdach rowerowych.
Detekcja pieszych realizowana jest za pomocą przycisków, natomiast detekcja rowerzystów realizowana jest za pomocą radarów i/lub przycisków.
Detekcja samochodów na wszystkich pasach ruchu realizowana jest za pomocą pętli indukcyjnych umieszczonych w nawierzchni przed linią warunkowego zatrzymania oraz dodatkowo na wlotach bocznych i pasach lewoskrętów wlotów głównych za pomocą kamer wideodetekcji. Rozwiązanie takie jest ogólnie stosowane w nowoczesnych systemach sterowania i pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty.
Zastosowane rozwiązania wymagają jednak od kierowców odpowiedniego zachowania na drodze. Dojeżdżając do skrzyżowania należy zatrzymać się jak najbliżej linii warunkowego zatrzymania, w celu „najechania” na pętlę indukcyjną. Po najechaniu pojazdu na pętlę wysyła ona sygnał do sterownika sygnalizacji o konieczności realizacji fazy programu dla wybranego pasa ruchu.
Nieprawidłowe ustawienie samochodu na pasie ruchu (niezgodnie z przepisami o ruchu drogowym) może skutkować ominięciem fazy w programie sygnalizacji, a co za tym idzie brakiem otrzymania światła zielonego na danym pasie ruchu. Dotyczy to głownie wlotów bocznych i pasów lewoskrętów na wlotach drogi głównej. Na załączonej fotografii przedstawiono lokalizację zabudowy pętli indukcyjnej.
W nowo wybudowanych nawierzchniach pętle indukcyjne są niewidoczne i zlokalizowane pod warstwą ścieralną.
Dlatego też MZD zwraca się z gorącą prośbą o stosowanie się do przepisów o ruchu drogowym i zatrzymywanie pojazdów bezpośrednio przed linią warunkowego zatrzymania.
Jednocześnie informujemy, iż w okresie wakacyjnym będzie odbywać się kalibracja i optymalizacja działania systemu oraz odbiory poszczególnych wybudowanych elementów i podsystemów.
Za wszelkie utrudnienia przepraszamy oraz prosimy o bezpieczną i ostrożną jazdę.