ITS Opole – ważne informacje

15 lipca 2022

Miejski Zarząd Dróg w Opolu informuje, iż Wykonawca robót wykonał zasadnicze prace w ramach budowy systemu ITS Opole. W ramach inwestycji zmodernizowano sygnalizacje świetlne na 32 skrzyżowaniach i 14 przejściach dla pieszych. Na znacznej większości skrzyżowań i przejść dla pieszych zostały wymienione sterowniki oraz wprowadzono zmiany w organizacji ruchu.

Nowe programy sygnalizacji oraz wszelkie zmiany organizacji ruchu dla poszczególnych skrzyżowań zostały wprowadzone na podstawie   opracowanych i zatwierdzonych projektów Inżynierii Ruchu.

Wszystkie skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych objęte zadaniem działają w systemie akomodacyjnym acyklicznym ze sterowaniem nadrzędnym za pomocą specjalistycznego dedykowanego narzędzia informatycznego – system SCATS.

Podstawą działania systemów adoptowalnych na skrzyżowaniach jest detekcja pojazdów na poszczególnych pasach ruchu oraz pieszych i rowerzystów na wybranych przejściach dla pieszych i/lub przejazdach rowerowych.

Detekcja pieszych realizowana jest za pomocą przycisków, natomiast detekcja rowerzystów realizowana jest za pomocą radarów i/lub przycisków.

Detekcja samochodów na wszystkich pasach ruchu realizowana jest za pomocą pętli indukcyjnych umieszczonych w nawierzchni przed linią warunkowego zatrzymania oraz dodatkowo na wlotach bocznych i pasach lewoskrętów wlotów głównych za pomocą kamer wideodetekcji. Rozwiązanie takie jest ogólnie stosowane w nowoczesnych systemach sterowania i pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty.

Zastosowane rozwiązania wymagają jednak od kierowców odpowiedniego zachowania na drodze. Dojeżdżając do skrzyżowania należy zatrzymać się jak najbliżej linii warunkowego zatrzymania, w celu „najechania” na pętlę indukcyjną. Po najechaniu pojazdu na pętlę wysyła ona sygnał do sterownika sygnalizacji o konieczności realizacji fazy programu dla wybranego pasa ruchu.

Nieprawidłowe ustawienie samochodu na pasie ruchu (niezgodnie z przepisami o ruchu drogowym) może skutkować ominięciem fazy w programie sygnalizacji, a co za tym idzie brakiem otrzymania światła zielonego na danym pasie ruchu. Dotyczy to głownie wlotów bocznych i pasów lewoskrętów na wlotach drogi głównej.  Na załączonej fotografii przedstawiono lokalizację zabudowy pętli indukcyjnej.

Fot. 1 Lokalizacja zabudowy pętli indukcyjnej na pasie do jazdy na wprost

W nowo wybudowanych nawierzchniach pętle indukcyjne są niewidoczne i zlokalizowane pod warstwą ścieralną.

Dlatego też MZD zwraca się z gorącą prośbą o stosowanie się do przepisów o ruchu drogowym i zatrzymywanie pojazdów bezpośrednio przed linią warunkowego zatrzymania.

Jednocześnie informujemy, iż w okresie wakacyjnym będzie odbywać się kalibracja i optymalizacja działania systemu oraz odbiory poszczególnych wybudowanych elementów i podsystemów.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy oraz prosimy o bezpieczną i ostrożną jazdę.

Awaria sygnalizacji: Ozimska – Horoszkiewicza

Awaria sygnalizacji: Ozimska – Horoszkiewicza

Miejski Zarząd Dróg w Opolu informuje, że doszło do awarii sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Ozimskiej i Horoszkiewicza. Dokładamy wszelkich starań, by jak najszybciej przywrócić prawidłową pracę sygnalizacji na skrzyżowaniu. Prosimy o zachowanie...

Utrudnienia w ruchu – skrzyżowanie Opole Wschodnie

Utrudnienia w ruchu – skrzyżowanie Opole Wschodnie

W związku z koniecznością przeprowadzenia prac etap 3 i etap 4 w obrębie skrzyżowania Opole Wschodnie informujemy o utrudnieniach w ruchu w terminie od 26.04.2022 r. do 27.04.2022 r. W czasie prac utrudniony będzie przejazd w poziomie 0 w kierunku zachodnim, zgodnie z...