Nr umowy o dofinansowanie | POIS.04.02.00-00-0042/16-00 |
Data podpisania umowy o dofinansowanie | 30.05.2017 r. |
Fundusz | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
Program | Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 |
Beneficjent | Miasto Opole |
Realizator Projektu | Miejski Zarząd Dróg w Opolu |
Wartość projektu ogółem | 144 489 450,25 PLN |
Wartość wydatków kwalifikowalnych | 144 068 562,81 PLN |
Wartość dofinansowania | 122 458 278,38 PLN |
Okres rzeczowej realizacji projektu | 01.07.2017 r. – 31.12.2021 r. |
Inwestycję budowy obwodnicy Piastowskiej zlokalizowano w południowo-zachodniej i zachodniej części miasta Opola. Stanowić ona będzie nowy ślad przebiegu w mieście drogi krajowej nr 45, na odcinku od węzła Niemodlińska do połączenia z obwodnicą północną (DK46/DK94/ ul. Powstańców Warszawskich).
Główne przyczyny realizacji projektu:
- konieczność dostosowania rozwiązań drogowych do generowanych potrzeb mieszkańców i innych użytkowników dróg,
- potrzeba poprawy przepustowości systemu transportowego w Opolu,
- konieczność poprawy bezpieczeństwa w mieście, zwłaszcza w obrębie centrum.
Cel inwestycji:
Odciążenie korytarza drogi krajowej nr 45 dla ograniczenia ponadnormatywnych oddziaływań występujących na ulicach Domańskiego i Partyzanckiej w Opolu.
Umożliwienie wjazdu i wyjazdu z miasta w kierunku Południowym oraz Północnym z pominięciem centrum przyczyni się do zmniejszenia ruchu i uciążliwości na istniejących ulicach miasta oraz ułatwi ruch tranzytowy w mieście.
Budowa drogi zapewni także lepsze warunki dojazdu do obszarów przemysłowych i handlowych w zachodniej części miasta, a przez projektowane węzły wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej terenów przyległych, poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg i otworzy możliwość wykorzystania terenów przyległych na potrzeby rozwoju miasta.
Oczekiwane rezultaty i efekty realizacji projektu:
Do rezultatów bezpośrednich kwantyfikowalnych projektu zaliczono:
- wybudowanie ~ 3,49 km obwodnicy Opola (ciągu głównego),
- oszczędności w kosztach : eksploatacji pojazdów, czasu użytkowników infrastruktury, wypadków drogowych i ofiar, zanieczyszczenia powietrza, zmian klimatu, hałasu.
Pozostają one w ścisłym związku ze wskaźnikami produktu:
- całkowita długość nowych dróg – 3,49 km,
- długość wybudowanych dróg krajowych – 3,49 km,
- długość przebudowanych dróg krajowych – 1,22 km.
Rezultaty bezpośrednie niemierzalne projektu to:
- uzyskanie dostępności transportowej w ramach miasta,
- zmniejszenie strat czasu i korków ulicznych,
- zwiększenie przepustowości ze zmniejszeniem przeciążenia istniejących ulic i dróg,
- upłynnienie ruchu, a przy tym zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza,
- odciążenie obszaru Opola z ruchu tranzytowego i towarowego,
- poprawa warunków funkcjonowania wybranych stref miasta wraz z poprawą bezpieczeństwa ruchu w tych strefach, przez stworzenie możliwości uspokojenia ruchu.
Realizacja projektu przyczyni się też do osiągnięcia efektów pośrednich, tj.:
- możliwości skoncentrowania ruchu ciężkich pojazdów na drogach przebiegających przez mniej cenne przyrodniczo otoczenie,
- zwiększenia dostępu do obszarów i obiektów kluczowych dla rozwoju gospodarczego Województwa Opolskiego,
- podniesienie konkurencyjności Opola.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje:
- budowę drogi krajowej klasy GP od obwodnicy północnej do węzła na ul. Niemodlińskiej o długości ~ 3,49 km (ciąg główny),
- przebudowę odcinka DK 46/94 na długości ok. 1,22 km do przekroju dwujezdniowego,
- budowę węzła typu WA na połączeniu DK 46/94 z projektowaną obwodnicą,
- budowę węzła typu WB na połączeniu drogi wojewódzkiej 414 z projektowaną obwodnicą,
- budowę dróg zbiorczych umożliwiających skomunikowanie działek, które zostaną odcięte od dróg publicznych przez budowaną obwodnicę i skrzyżowania,
- budowę obiektów inżynierskich w ciągu projektowanej obwodnicy,
- budowę murów oporowych,
- budowę przepustów,
- budowę systemu odwodnienia, w tym kanalizacji deszczowej, urządzeń oczyszczających, rurociągu tłoczonego z pompownią wód deszczowych, rowów przydrożnych,
- budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych, osadników, separatorów, zbiorników retencyjno-oczyszczających),
- budowę oświetlenia obwodnicy w rejonie węzłów,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruch (m.in. elementy oznakowania pionowego, poziomego, bariery ochronne),
- przebudowę istniejącej kolidującej infrastruktury technicznej.
Projekt nr POIS.04.02.00-00-0042/16
Umowa o dofinansowanie nr POIS.04.02.00-00-0042/16-00 z dnia 30 maja 2017 r.