Budowa obwodnicy Piastowskiej w Opolu odcinek od obwodnicy północnej do ul.Krapkowickiej Etap II od węzła Niemodlińska do obwodnicy północnej

30 maja 2017

Nr umowy o dofinansowaniePOIS.04.02.00-00-0042/16-00
Data podpisania umowy o dofinansowanie30.05.2017 r.
FunduszEuropejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
ProgramProgram Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
BeneficjentMiasto Opole
Realizator ProjektuMiejski Zarząd Dróg w Opolu
Wartość projektu ogółem144 489 450,25 PLN
Wartość wydatków kwalifikowalnych144 068 562,81 PLN
Wartość dofinansowania122 458 278,38 PLN
Okres rzeczowej realizacji projektu01.07.2017 r. – 31.12.2021 r.

Inwestycję budowy obwodnicy Piastowskiej zlokalizowano w południowo-zachodniej i zachodniej części miasta Opola. Stanowić ona będzie nowy ślad przebiegu w mieście drogi krajowej nr 45, na odcinku od węzła Niemodlińska do połączenia z obwodnicą północną (DK46/DK94/ ul. Powstańców Warszawskich).

Główne przyczyny realizacji projektu:

  • konieczność dostosowania rozwiązań drogowych do generowanych potrzeb mieszkańców i innych użytkowników dróg,
  • potrzeba poprawy przepustowości systemu transportowego w Opolu,
  • konieczność poprawy bezpieczeństwa w mieście, zwłaszcza w obrębie centrum.

Cel inwestycji:

Odciążenie korytarza drogi krajowej nr 45 dla ograniczenia ponadnormatywnych oddziaływań występujących na ulicach Domańskiego i Partyzanckiej w Opolu.

Umożliwienie wjazdu i wyjazdu z miasta w kierunku Południowym oraz Północnym z pominięciem centrum przyczyni się do zmniejszenia ruchu i uciążliwości na istniejących ulicach miasta oraz ułatwi ruch tranzytowy w mieście.

Budowa drogi zapewni także lepsze warunki dojazdu do obszarów przemysłowych i handlowych w zachodniej części miasta, a przez projektowane węzły wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej terenów przyległych, poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg i otworzy możliwość wykorzystania terenów przyległych na potrzeby rozwoju miasta.

Oczekiwane rezultaty i efekty realizacji projektu:

Do rezultatów bezpośrednich kwantyfikowalnych projektu zaliczono:

  • wybudowanie  ~ 3,49 km obwodnicy Opola (ciągu głównego),
  • oszczędności w kosztach : eksploatacji pojazdów, czasu użytkowników infrastruktury, wypadków drogowych i ofiar, zanieczyszczenia powietrza, zmian klimatu, hałasu.

Pozostają one w ścisłym związku ze wskaźnikami produktu:

  • całkowita długość nowych dróg – 3,49 km,
  • długość wybudowanych dróg krajowych – 3,49 km,
  • długość przebudowanych dróg krajowych – 1,22 km.

Rezultaty bezpośrednie niemierzalne projektu to:

  • uzyskanie dostępności transportowej w ramach miasta,
  • zmniejszenie strat czasu i korków ulicznych,
  • zwiększenie przepustowości ze zmniejszeniem przeciążenia istniejących ulic i dróg,
  • upłynnienie ruchu, a przy tym zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza,
  • odciążenie obszaru Opola z ruchu tranzytowego i towarowego,
  • poprawa warunków funkcjonowania wybranych stref miasta wraz z poprawą bezpieczeństwa ruchu w tych strefach, przez stworzenie możliwości uspokojenia ruchu.

Realizacja projektu przyczyni się też do osiągnięcia efektów pośrednich, tj.:

  • możliwości skoncentrowania ruchu ciężkich pojazdów na drogach przebiegających przez mniej cenne przyrodniczo otoczenie,
  • zwiększenia dostępu do obszarów i obiektów kluczowych dla rozwoju gospodarczego Województwa Opolskiego,
  • podniesienie konkurencyjności Opola.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  • budowę drogi krajowej klasy GP od obwodnicy północnej do węzła na ul. Niemodlińskiej o długości ~ 3,49 km (ciąg główny),
  • przebudowę odcinka DK 46/94 na długości ok. 1,22 km do przekroju dwujezdniowego,
  • budowę węzła typu WA na połączeniu DK 46/94 z projektowaną obwodnicą,
  • budowę węzła typu WB na połączeniu drogi wojewódzkiej 414 z projektowaną obwodnicą,
  • budowę dróg zbiorczych umożliwiających skomunikowanie działek, które zostaną odcięte od dróg publicznych przez budowaną obwodnicę i skrzyżowania,
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu projektowanej obwodnicy,
  • budowę murów oporowych,
  • budowę przepustów,
  • budowę systemu odwodnienia, w tym kanalizacji deszczowej, urządzeń oczyszczających, rurociągu tłoczonego z pompownią wód deszczowych, rowów przydrożnych,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych, osadników, separatorów, zbiorników retencyjno-oczyszczających),
  • budowę oświetlenia obwodnicy w rejonie węzłów,
  • budowę kanału technologicznego,
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruch (m.in. elementy oznakowania pionowego, poziomego, bariery ochronne),
  • przebudowę istniejącej kolidującej infrastruktury technicznej.

Projekt nr POIS.04.02.00-00-0042/16

Umowa o dofinansowanie nr POIS.04.02.00-00-0042/16-00 z dnia 30 maja 2017 r.

Prace przy CUP zgodnie z harmonogramem

Prace przy CUP zgodnie z harmonogramem

Trwa przebudowa układu komunikacyjnego przy Centrum Usług Publicznych. Roboty realizowane są na powierzchni, ale równie dużo dzieje się pod ziemią. Na powierzchni to przede wszystkim działania przy obiekcie mostowym. Trwa wylewanie fundamentów pod podpory estakady,...

W tym tygodniu zmieni się organizacja ruchu przy CUP

W tym tygodniu zmieni się organizacja ruchu przy CUP

Od czwartku (30.01) będzie obowiązywała nowa organizacja ruchu na wysokości Centrum Usług Publicznych. Zmiany będą najbardziej widoczne dla tych kierowców, którzy jadą w stronę Opola Wschodniego. Jadąc od Opola Wschodniego w stronę ulicy Ozimskiej i Strzelec Opolskich...

Od jutra miejscowe utrudnienia w okolicach CUP i na Kośnego

Od jutra miejscowe utrudnienia w okolicach CUP i na Kośnego

W tym tygodniu ruszają prace przygotowawcze do realizacji pierwszej części zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego dla poprawy dostępności mieszkańców całego województwa do centrów usług w Opolu”. Na ulicach Plebiscytowej, Bohaterów Monte Casino oraz Kośnego będzie...

Skip to content