Bezpieczny transport w Opolu

31 sierpnia 2016

Nr umowy o dofinansowanieRPOP.03.01.02-16-003/16-00
Data podpisania umowy o dofinansowanie31.08.2016 r.
FunduszEuropejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
ProgramRegionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata 2014-2020
Lider projektuMiasto Opole
Partnerzy projektu
Wartość projektu ogółem83 101 335,45
Wartość wydatków kwalifikowalnych81 803 913,85
Wartość dofinansowania64 807 855,84
Okres realizacji projektu11-09-2015 r. – 31.12.2020 r.

Projekt pn. „Bezpieczny transport w Opolu” swoim zakresem przedmiotowym obejmuje zbiór zadań realizowanych na obszarze Aglomeracji Opolskiej mających wpłynąć na rozwój zrównoważonej intermodalnej mobilności miejskiej oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska (przede wszystkim CO2). i generowanych przez zmotoryzowanych użytkowników dróg. W ramach zintegrowanego przedsięwzięcia wykonane zostaną następujące zadania inwestycyjne:

  • Budowa mostu w ciągu ul. Niemodlińskiej nad Kanałem Ulgi wraz budową kładki technologicznej z dopuszczeniem ruchu pieszo-rowerowego.
  • Budowa ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Budowlanych w ramach rozbudowy ul. Budowlanych.
  • Budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Marka z Jemielnicy w ramach zadania Budowa ścieżek rowerowych.
  • Rozbudowa ulic Niemodlińskiej i Spychalskiego na odcinku od ul. Wojska Polskiego do Kanału Ulgi wraz z budową ścieżki rowerowej.
  • Przebudowa kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Odrę, w ciągu ul. 11 Listopada w Opolu
  • Zakup i montaż tablic dynamicznej informacji pasażerskiej.
  • Budowa i modernizacja oświetlenia ulicznego w Opolu.

Wszelkie przewidziane w ramach projektu zadania w swoim efekcie doprowadzą do efektywniejszego wykorzystania niezmotoryzowanego transportu indywidualnego, zmniejszenia stopnia wykorzystywania samochodów osobowych, wzmocnienia powiązań gałęzi transportu, ograniczenia emisji zanieczyszczeń, hałasu i skali zatłoczenia ulic miejskich oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym rowerowego) i pieszego. Przedsięwzięcie będzie w sobie łączyć trzy typy projektów przewidzianych do realizacji zapisami SZOOP RPO WO 2014-2020, tzn.:

  • Rozwiązania z zakresu organizacji ruchu, ułatwiające sprawne poruszanie się pojazdów komunikacji zbiorowej, w tym zapewnienie dróg dostępu do bezpiecznych przystanków (m.in. zatoki autobusowe, bus pasy).
  • Infrastruktura służąca obsłudze pasażerów zapewniająca m.in. interaktywną informację pasażerską.
  • Infrastruktura dla ruchu rowerowego i pieszego.

W wyniku przeprowadzonej analizy społecznej, za cel główny projektu przyjęto: Wzrost jakości życia mieszkańców i poprawę stanu powietrza Aglomeracji Opolskiej poprzez wdrożenie działań na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym transportu publicznego. Niniejszy cel główny zostanie zrealizowany w efekcie osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

  • Rozwój infrastruktury przeznaczonej do niezmotoryzowanego transportu indywidualnego poprzez budowę i przebudowę ciągów pieszo-rowerowych.
  • Rozwój infrastruktury przeznaczonej do korzystania z transportu publicznego poprzez wydzielenie bus pasa, budowę zatok autobusowych, wiat przystankowych (w tym montaż tablic dynamicznych informacji pasażerskiej) oraz towarzyszących im miejsc postojowych przeznaczonych do pozostawienia samochodu lub roweru i przesiadki w środek komunikacji miejskiej (systemy „Parkuj i jedź” i „Bike&Ride”).
  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez budowę i przebudowę powiązanych użytkowo i wydzielonych od jezdni ciągów pieszo-rowerowych.
  • Ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska poprzez inwestycję w ciągi pieszo-rowerowe, obiekty związane z transportem publicznym oraz ekologiczne oświetlenie uliczne typu LED.

W pierwszej kolejności realizacja projektu wpłynie na zwiększoną możliwość skorzystania z różnorodnych form mobilności. Budowa ciągów pieszo-rowerowych oraz obiektów umożliwiających przejazd komunikacją miejską pozwoli na dokonanie wyboru w zakresie uprawianej formy transportu przez samych mieszkańców. Dzięki temu wzrośnie komfort życia w aglomeracji, wyrażony poprzez poszerzenie dostępu do alternatywnych opcji wobec tradycyjnego i dominującego transportu zmotoryzowanego. W efekcie czego nastąpi przeniesienie akcentu użytkowego na transport publiczny lub transport indywidualny niezmotoryzowany.

Inwestycje w budowę/przebudowę ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych wpłyną również na bezpieczeństwo mieszkańców w zakresie szerokorozumianego ruchu drogowego.

Z punktu widzenia rowerzystów należy zauważyć, że otrzymają oni do dyspozycji wydzielone ścieżki rowerowe o wysokiej jakości wykonania, z kolei piesi będą mogli poruszać się po wyodrębnionych z ciągu chodnikach, korzystać w szerszym zakresie z komunikacji miejskiej, co umożliwi zwiększona liczba w pełni bezpiecznych i lepiej wyposażonych miejsc przystankowych dla autobusów. Realizacja projektu w płynie również na poprawę jakości życia mieszkańców, którzy dzięki odciążeniu zmotoryzowanego transportu indywidualnego
i zmniejszeniu stopnia emisji zanieczyszczeń będą mogli funkcjonować na co dzień w zdrowszym otoczeniu. Aspekt dbania o zdrowie będzie również wyrażał się poprzez poszerzoną możliwość korzystania z infrastruktury pieszo-rowerowej, której dogodne powiązania oraz możliwość swobodnego dotarcia za jej pomocą w docelowe miejsca, wpłynie na popularyzację aktywnych fizycznie form ruchu.

 Projekt nr RPOP.03.01.02-16-0003/16

 Umowa o dofinansowanie nr RPOP.03.01.02-16-0003/16-00 z dnia 31 sierpnia 2016 r.

Prace przy CUP zgodnie z harmonogramem

Prace przy CUP zgodnie z harmonogramem

Trwa przebudowa układu komunikacyjnego przy Centrum Usług Publicznych. Roboty realizowane są na powierzchni, ale równie dużo dzieje się pod ziemią. Na powierzchni to przede wszystkim działania przy obiekcie mostowym. Trwa wylewanie fundamentów pod podpory estakady,...

W tym tygodniu zmieni się organizacja ruchu przy CUP

W tym tygodniu zmieni się organizacja ruchu przy CUP

Od czwartku (30.01) będzie obowiązywała nowa organizacja ruchu na wysokości Centrum Usług Publicznych. Zmiany będą najbardziej widoczne dla tych kierowców, którzy jadą w stronę Opola Wschodniego. Jadąc od Opola Wschodniego w stronę ulicy Ozimskiej i Strzelec Opolskich...

Od jutra miejscowe utrudnienia w okolicach CUP i na Kośnego

Od jutra miejscowe utrudnienia w okolicach CUP i na Kośnego

W tym tygodniu ruszają prace przygotowawcze do realizacji pierwszej części zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego dla poprawy dostępności mieszkańców całego województwa do centrów usług w Opolu”. Na ulicach Plebiscytowej, Bohaterów Monte Casino oraz Kośnego będzie...

Skip to content